2.3 Mobiliteit
Doelstellingen
We werken aan de volgende doelstelling(en):
- We zorgen voor een infrastructuur die uitnodigt tot het gebruik van duurzame mobiliteit
- We zorgen voor een toekomstbestendige infrastructuur die economische- en demografische groei mogelijk maakt
Hoe ver zijn we met het realiseren van onze doelstellingen?
Om de doelstellingen te bereiken zijn we gestart met het opstellen van een nieuwe koers voor het mobiliteitsbeleid. Hierin houden we rekening met de verstedelijkingsopgave, de ontwikkelingen op het spoor en het stimuleren van lopen en fietsen. De koersnota willen we rond de zomer van 2023 vaststellen zodat we de koers kunnen gaan uitwerken in een uitvoeringsprogramma mobiliteit. Parallel hieraan wordt ook gewerkt aan een actualisatie van de parkeernormen, bouwen we aan de opzet van een spooragenda voor Oss en onderzoeken we de haalbaarheid van een eventuele verplaatsing van station Oss West richting Amsteleind.
De uitdaging is om de openbare ruimte meer leefbaar en klimaatbestendig in te richten waarin de fiets en voetganger meer centraal komen te staan, zonder dat de bereikbaarheid van de stad onder druk komt te staan.
Wat hebben we hiervoor gedaan?
- We zijn actief aan gehaakt op het MIRT-onderzoek A50 en hebben een zienswijze ingediend op de nota reikwijdte en detailniveau.
- We zijn gestart met een verkenning naar het doortrekken van de snelfietsroute Den Bosch-Oss naar Wijchen-Nijmegen.
- Voor de ontsluitingsweg Oss-noord is onderzoek naar omgevingsaspecten uitgevoerd.
- We zijn gestart met het opstellen van een nieuwe koers voor de mobiliteitsopgave. Hierin houden we rekening met de verstedelijkingsopgave. In oktober is met de opiniecommissie Ruimte van gedachten gewisseld over het belang van nieuw mobiliteitsbeleid. Een koersdocument voor de ontwikkelingsrichting van het mobiliteitsnetwerk van Oss is gang gezet. Voor de zomer van 2023 neemt het college een besluit hierover.
- In het kader van de versnelling van de woningbouwopgave is een subsidieaanvraag gedaan. Naar aanleiding hiervan heeft Rijk een subsidie toegezegd voor het aanleggen van een onderdoorgang voor langzaam verkeer onder het spoor ter hoogte van station Ravenstein. Ontwerp en realisatie van deze tunnel maakt onderdeel uit van de ruimtelijke ontwikkelingen in het Stationskwartier.
- De herinrichting van de Paganinistraat is opgepakt en wordt in 2023 uitgevoerd. Voor de Hertogensingel is een vervolgonderzoek opgestart en wordt in 2023 een plan uitgewerkt.
- Eind 2022 zijn gesprekken met NS en ProRail gestart over de aanpak van een spooragenda voor Oss. Begin 2023 zullen wij ook provincie Noord-Brabant bij onze spooragenda betrekken. Verder zijn wij gestart met een quickscan naar de haalbaarheid van een eventuele verplaatsing van station Oss West richting Amsteleind. Wij willen voor de zomer van 2023 een besluit nemen over de resultaten uit deze quickscan. Daarnaast is opdracht verleend voor het opstellen van een handelingsperspectief voor drie stations in Oss. Hierin worden met o.a. NS en Prorail de gezamenlijke ontwikkelambities verkend voor een kwaliteitsimpuls voor de stations. Wij verwachten deze voor de zomer van 2023 te kunnen opleveren. De resultaten zijn input voor onze spooragenda.
- Voor de bijsturing van het parkeerbeleid zijn we eind 2022 gestart met onderzoek naar het actualiseren van de parkeernormen. Dit is de eerste stap naar geheel nieuw parkeerbeleid dat in 2023-2024 wordt vastgesteld, inclusief de exploitatie van het parkeerbedrijf. Voor de zomer van 2023 nemen wij een besluit over de geactualiseerde parkeernormen voor nieuwe ruimtelijke ontwikkelingen.
- Er is extra capaciteit voor mobiliteit gekomen door een strateeg mobiliteit aan te nemen.
- Aan de realisatie van het fietspad langs de Kennedybaan en het ontwerpen van de fietstunnel op de Saal van Zwanenbergsingel wordt nog gewerkt.
- Het uitwerken van het fietsroute netwerk is onderdeel van de koersnota Mobiliteit.
- Samen met ProRail is onderzoek naar verbetering van de fietsenstalling bij station Oss uitgevoerd. Dit leidt tot technische aanpassingen. In het handelingsperspectief voor het station onderzoeken we wat er nog meer nodig is om de fietsenstalling te verbeteren.
- De risicogestuurde aanpak van verkeersveiligheid betrekken wij bij het opstellen van het koersdocument Mobiliteit. Een uitvoeringsprogramma verkeersveiligheid volgt na het vastgestelde koersdocument.
- Het onderzoek van de provincie en de regio naar nieuwe vormen van openbaar vervoer of deelmobiliteit loopt nog.
- Er is gewerkt aan een visie op laadinfrastructuur, die in 2023 wordt vastgesteld.
- We ondersteunden de buurtbus met subsidie en we zijn met de stichting Maasveren in gesprek over een verbeterde toekomst vaste exploitatie van de pontjes.