Voortgangsrapportage Integraal Uitvoeringsprogramma (IUP) openbare ruimte
Inleiding
De uitvoering van projecten, zeker van complexe projecten, is en blijft een dynamisch proces. Door het constant blijven volgen van de projecten tijdens de voorbereiding en uitvoering krijgen we een goed inzicht in het uiteindelijke resultaat, de kosten, en de inzet van subsidies.
Deze rapportage geeft de voortgang weer van de IUP-projecten van de afdeling IBOR. Alle projecten zijn beoordeeld naar de situatie per december 2022. Daarbij is ook een doorkijk gemaakt naar de totale doorlooptijd van het betreffende project. Als er sprake is van een technische - en/of financiële afwijking treft u in deze rapportage een nadere toelichting aan.
1. Technische voortgang van de projecten (alle IUP-projecten)
Hierbij wordt beoordeeld welke technische mutaties er de afgelopen periode hebben plaatsgevonden. Daarbij wordt gekeken of eventuele afwijkingen gevolgen hebben voor de planning van de uitvoering. Vooralsnog kunnen de meeste projecten volgens planning worden afgerond. In het volgende overzicht geven we aan welke technische mutaties de afgelopen periode hebben plaatsgevonden voor de IUP projecten.
Status | Aantal |
---|---|
Technisch gereed | 6 |
Financieel gereed | 11 |
Voorbereiding op schema | 25 |
Uitvoering op schema | 53 |
Startmoment loopt gevaar | 1 |
Startmoment is bijgesteld | 4 |
Project is vervallen | 3 |
Nieuw project | 1 |
Totaal | 104 |
Status – startmoment loopt gevaar
Wolfskooi voetpaden
Het winkelcentrum Wolfskooi grenst aan de Hille. Er zijn plannen voor de uitbreiding/verbouw van de Hille. Een eventuele uitbreiding/verbouw van de Hille heeft mogelijk invloed op het voetgangersgebied van het winkelcentrum. Na een behoorlijke periode van verminderde bereikbaarheid door het herinrichten van het parkeerterrein en de Hazenkamplaan is het winkelcentrum weer beter bereikbaar. Een herinrichting van het voetgangersgebied zou wederom tot een verminderde bereikbaarheid leiden. Het startmoment van het project loopt hierdoor nog steeds gevaar.
Status – startmoment is bijgesteld
St. Sebastianusstraat
Het startmoment van het project St. Sebastianusstraat is bijgesteld. Er is een bezwaar op de verleende kapvergunning. Dit bezwaar dient eerst door de commissie te worden behandeld en beoordeeld, waarna het college op basis van het advies van de commissie een besluit zal moeten nemen.
Hertogensingel reconstrueren
Het startmoment van het project “Hertogensingel reconstrueren” is bijgesteld. Er is meer duidelijkheid over de ontwerpuitgangspunten en de definitieve start van de verdere uitwerking vindt naar verwachting in januari 2023 plaats.
Fietspad N625
Het startmoment van het project “Fietspad N625” is bijgesteld naar zomer 2023. Het project wordt onder projectleiding van de provincie ten uitvoer gebracht. De noodzakelijke grondverwerving is onlangs door de provincie afgerond en aanbesteding vindt in voorjaar 2023 plaats.
Heihoeksingel fietspad
Het project voorziet in het realiseren van een extra fietspad op de heihoeksingel tussen de Joost van den Vondellaan en Ruwaardsingel. Met de ontwikkeling van de woningbouw in Amsteleind komt mogelijk een westelijke ontsluitingsweg in beeld. De te verwachten nieuwe intensiteiten ten gevolge van de woningbouw en de mogelijke ontsluitingsweg hebben mogelijk invloed op de keuze en/of de vormgeving van het fietspad. Het startmoment van het project “Heihoeksingel fietspad” is hierdoor bijgesteld
Status – project is vervallen
Hagelkruisstraat herinrichten buitenruimte
De herinrichting van de Hagelkruisstraat hangt samen met de herinrichting van de Kapelaan Nausstraat. Het bouwplan en de herinrichting van de Kapelaan Nausstraat moeten nog gestart worden. Het project Hagelkruisstraat kan daardoor beter in het overkoepelende project Schadewijk diverse straten worden opgenomen. Het project Hagelkruisstraat herinrichten buitenruimte op zichtzelf is komen te vervallen.
Oijense Bovendijk bodemsanering
Bij flora en faunaonderzoek en vervolgonderzoek op de locatie van de Oijense Bovendijk is een buizerdnest aangetroffen. Dit nest wordt het gehele jaar bewoond en binnen 50 m van dit nest mag er geen verstoring plaatsvinden. Het gebruik van deze locatie als gronddepot is daardoor niet toegestaan. Daarnaast blijkt vanuit milieukundig oogpunt dat het aanbrengen van een leeflaag niet noodzakelijk is. Dit project is daarmee komen te vervallen.
Jurgensplein
Er komt geen duidelijkheid over welke maatregelen er op het Jurgensplein ten aanzien van mogelijke energie opwek genomen dienen te worden. De koppelkans om tegelijkertijd met de realisatie van deze voorzieningen grootschalig onderhoud uit te voeren komt daarmee vooralsnog te vervallen.
Status – nieuw project
Glasvezel VRI’s
Bij het opstellen van de 2 e voortgangsrapportage IUP 2022 is één nieuw project gemeld. Het project “Glasvezel VRI’s” voorziet in de aanleg van stabiele dataverbindingen tussen de VRI’s en de beheercentrale. Hiermee wordt de invoering van het VRI beheerprogramma compleet. De middelen voor dit project komen uit de beheerbegroting VRI en putten niet uit het resultaat van deze voortgangsrapportage.
Veiligheid Fietspaden
Verder wordt het resultaat van de 2 e voortgangsrapportage IUP 2022 gebruikt ter dekking van een projectmatige aanpak van de veiligheid van de tweerichtingen fietspaden in de gemeente Oss. De meeste tweerichting fietspaden zijn nog niet voorzien van een kantmarkering. Met name in een donkere omgeving en slechte weersomstandigheden ontstaat de kans dat fietsers geen duidelijk onderscheid tussen het fietspad en de berm zien. Hierdoor ontstaat het gevaar van in de berm raken en vallen. Het aanbrengen van kantmarkering op de tweerichtingen fietspaden draagt bij aan goede en veilige fietsvoorzieningen binnen de gemeente. Op basis van een gemeente brede inventarisatie wordt bepaald waar de kantmarkering wordt aangebracht. Het budget is een taakstellend budget.
Mens en Maasland Rotondes
Vanuit de aanleg van de Mens en Maasland rotondes resteren zes rotondes die nog aangepakt moeten worden. De Mens en Maasland rotondes voorzien in de aanleg van kunstelementen met een referentie naar de gemeentelijke en plaatselijke geschiedenis. De afronding van de Mens en Maasland rotondes wordt gedekt uit het resultaat van de 2 e voortgangsrapportage IUP 2022.
Projectmutaties (alleen de IBOR-projecten)
Het resultaat van de 2e voortgangsrapportage IUP 2022 bestaat uit projectresultaten (positief en negatief) en projectmutaties (bijramen en aframen). De 2e voortgangsrapportage IUP 2022 laat een positief totaalresultaat zien. Het resultaat laat zich als volgt samenvatten:
Negatieve projectresultaten
De projecten “De Meteoor buitenterrein”, “Kruisstraat (Oss)” en “Vierhoeksingel (JUMBO)” kennen een negatief projectresultaat. De negatieve resultaten bestaan uit reguliere afronding van de projecten.
Positieve projectresultaten
De projecten “Bernhardlaan e.o. vervangen riolering”, “De Edelenburg park speelvoorziening”,
“Haven aanmeerplaatsen”, “Hertogin Johannasingel”, “Onderzoek, voorbereiden en aanbesteden
baggeren haven”, “Palzstraat e.o.” en “Rotonde Megensebaan” kennen een positief projectresultaat. De positieve resultaten bestaan naast reguliere afronding onder andere uit het niet geheel nodig hebben van eerdere bijraming, het vervangen van een gedeelte van de weg in plaats van de gehele weg, de inhuur van expertise te dekken uit andere bronnen en het handhaven van bestaande elementen (ANWB-mast).
Aframen projectbudget
Er zijn geen lopende projecten die tussentijds kunnen worden afgeraamd.
Bijramen projectbudget
de projecten “Graafsebaan”, “Joannes Zwijsenlaan”, “Oude Litherweg herinrichten” en “Romeinenweg” hebben een tussentijdse bijraming nodig. Er is meer budget nodig doordat benodigde kosten voor toekomstig beheer en onderhoud zijn gewijzigd in kosten voor het toekomstig herinrichten, er extra voorzieningen in het werk getroffen dienden te worden, projectgebied vanuit praktisch oogpunt groter is geworden en ontoereikend projectbudget door wereldwijde prijsstijgingen.
De Graafsebaan is gelegen in de gemeente Bernheze. Een gedeelte van de Graafsebaan is echter in eigendom en beheer van de gemeente Oss. Gemeente Bernheze wil de Graafsebaan duurzaam veilig inrichten maar wil hier gezien de verdeelde eigendommen en beheer en onderhoudsplicht niet eerder mee beginnen dan dat de gemeente Oss bijdraagt in deze nieuwe inrichting. Er was budget beschikbaar voor een beperkte bijdrage maar deze was te beperkt. Op basis van het nieuwe budget zijn we in gesprek over hoe we de beheer- en onderhoudsplicht definitief inrichten.
2. Voortgang op projectniveau
A = Programmafase
B = Ontwerpfase
C = Bestekfase
D = Uitvoeringsfase
E = Technisch gereed
F = Financieel gereed
Projectnaam | Project-fase | Toelichting bij technische of financiële afwijkingen |
---|---|---|
Bernhardlaan e.o. vervangen vrijverval | F | Het project is gereed en sluit met een positief saldo. |
De Edelenburg park speelvoorziening | F | Het project is gereed en sluit met een positief saldo. |
De Meteoor buitenterrein | F | Het project is gereed en sluit met een positief saldo. |
Graafsebaan (uit vervangingsclaim niet integraal) | A | Bij de overdracht van de Graafsebaan aan een buurgemeente worden de benodigde kosten voor toekomstig beheer en onderhoud gewijzigd in kosten voor het toekomstig herinrichten. |
Hagelkruisstraat herinrichten buitenruimte | A | Samenhangend met het bouwplan Kapelaan Nausstraat wordt dit project ondergebracht in het grotere project Schadewijk diverse straten. |
Haven aanmeerplaatsen | F | Het project is gereed en sluit met een positief saldo door het niet geheel nodig hebben van eerdere bijraming. |
Hertogin Johannasingel | F | Het project is gereed en sluit met een positief saldo door het vervangen van alleen de deklaag in plaats van de gehele wegconstructie. |
Joannes Zwijsenlaan | D | In het werk stuitte men op een hoofd waterleiding waardoor er extra voorzieningen zijn getroffen, ook dient er hierdoor een grotere kruisingsput te worden aangebracht. |
Kruisstraat (Oss) | F | Het project is gereed en sluit met een negatief saldo. |
Onderzoek, voorbereiden en aanbesteden baggeren haven | F | Het project is gereed en sluit met een positief saldo, gedeelte van de inhuur van expertise is uit andere bron gedekt. |
Oude Litherweg herinrichten | D | Er dient meer riolering te worden vervangen dan voorzien, hiervoor is meer budget nodig. |
Palzstraat e.o. | F | Het project is gereed en sluit met een positief saldo. |
Romeinenweg | D | Er is extra budget nodig door prijsindexering. |
Rotonde Megensebaan | F | Het project is gereed en sluit met een positief saldo doordat de ANWB mast gehandhaafd kon blijven. |
Vierhoeksingel ( JUMBO) | F | Het project is gereed en sluit met een negatief saldo. |
Mens en Maasland Rotondes | Er resteren zes rotondes in het project Mens en Maasland rotondes waarvoor nog niet eerder dekking was, de dekking wordt nu gevonden uit het resultaat van deze voortgangsrapportage. | |
Veiligheid fietspaden | De veiligheid van de tweerichtingfietspaden kan verbeterd worden, een gemeentebrede projectmatige aanpak wordt gedekt uit het resultaat van deze voortgangsrapportage. |
3. Financiën
Het resultaat van de 2e voortgangsrapportage IUP 2022 is geanalyseerd naar de financieringsbron. Een project kan gevoed worden uit het rioleringsfonds, fonds bodemsanering, grondbedrijf en beheergelden. Om een zuiver beeld te schetsen wordt het resultaat terug herleid naar deze groepen. Het resultaat valt uiteen in afwijkingen op groot onderhoud en vervanging. De afwijkingen op groot onderhoud worden gemuteerd op de betreffende activiteiten en voor zover het groot onderhoud groen, wegen of verkeer betreft eventueel verrekend met de Reserve IUP.
Afwijkingen op vervanging leiden tot aanpassing van het betreffende investeringsvolume en hogere
of lagere kapitaallasten in volgende jaren.
Het voordelig resultaat groot onderhoud bedraagt € 51.795. Het voordelig resultaat vervangingen bedraagt € 447.228. Het voordelige resultaat groot onderhoud wordt voor gebruikt ter dekking van een projectmatige aanpak van de veiligheid van de tweerichtingen fietspaden in de gemeente Oss.
Hiervoor is € 50.000 als taakstellend budget benodigd. Het voordelige resultaat vervangingen wordt
gebruikt ter dekking van de aanpak van de resterende zes rotondes van de Mens en Maasland rotondes. Hiervoor is € 310.000 benodigd.
Het overall resultaat groot onderhoud van € 1.795 en vervangingen van € 137.228 komen ten gunste van het concern.