2.4 Ruimtelijke ontwikkeling
Doelstellingen
We werken aan de volgende doelstelling(en):
- We zijn voorbereid op de komst van de Omgevingswet
Hoe ver zijn we met het realiseren van onze doelstellingen?
De Omgevingswet wordt steeds uitgesteld, de verwachte inwerkingtredingsdatum is op dit moment 1 januari 2024. In de geest van de Omgevingswet kijken we met een “ja, mits-houding” naar ruimtelijke initiatieven en maken we deze mogelijk waar het kan. Hierbij houden we de kwaliteit van de leefomgeving in het oog. We behandelen ruimtelijke initiatieven integraal op de Intaketafel, waarover de initiatiefnemer snel een terugkoppeling krijgt. We hebben onze processen efficiënter gemaakt; principeverzoeken behandelen we via een integraal aftikteam en bestemmingsplannen zoveel als mogelijk via gebundelde procedures. We werken planmatiger en zijn (gezond) zakelijker: we spreken in een vroeg(er) stadium met de initiatiefnemer af wat we van elkaar verwachten (met een realistische planning) en sturen op resultaat om aan de ruimtelijke opgaven (o.a. woningbouw, energie, landbouw) te kunnen voldoen.
Ondanks dat de inwerkingtreding van de Omgevingswet telkens wordt uitgesteld, gaan we door met de voorbereiding van de komst van de wet. Dat doen we langs diverse sporen die samenhangen met de voor ons belangrijkste instrumenten: het omgevingsplan en de omgevingsvisie en de daarmee samenhangende onderwerpen zoals besluiten ten aanzien van het delegatie- en adviesrecht en het participatiebeleid.
Omgevingsvisie
Als fundament voor de omgevingsvisie stellen we drie gebiedsvisies op. Na de gebiedsvisie Vitaal buitengebied in 2021 is in 2022 de gebiedsvisie Stedelijk gebied in 2022 vastgesteld. Voor de gebiedsvisie Stadjes en Kernen hebben we in 2022 een uitgebreid participatie traject doorlopen en momenteel wordt de concept visie vertaald naar een definitieve visie die in 2023 ter instemming aan de raad zal worden. Ondertussen zijn we druk bezig om de omgevingsvisie in de steigers te zetten. De Projectbrief is vastgesteld en het projectcontract is geaccordeerd. Het projectteam is intussen druk bezig met voorstellen voor de ambities en doelen die leidend zullen zijn voor de omgevingsvisie en moeten leiden tot ruimtelijke keuzes waarlangs de visie wordt opgebouwd. Tegelijkertijd zijn we gestart met het aanbestedingstraject van de MER voor de visie.
Omgevingsplan
Op het moment van inwerkingtreding van de Omgevingswet worden al onze bestemmingsplannen automatisch opgenomen in ons tijdelijke omgevingsplan. Op 31-12-2029 moeten we ons tijdelijke omgevingsplan volledig hebben omgezet in één nieuw, integraal omgevingsplan. Dat nieuwe omgevingsplan omvat alle regels over de fysieke leefomgeving die nu in onze bestemmingplannen, gemeentelijke verordeningen en de bruidsschat (regels die van Rijk naar gemeente gedecentraliseerd worden) staan. In 2022 hebben we verder gewerkt aan de opbouw van de structuur van ons nieuwe omgevingsplan (casco Oss). Daarnaast hebben we gewerkt aan nieuwe omgevingsplanregels voor bouwen en gebruik (wat we nu regelen in bestemmingsplannen) en voor voormalige stortplaatsen waarvoor wij het bevoegd gezag worden. Tevens zijn we gestart met het uitwerken van het werkproces voor de nieuwe juridische procedure ‘wijzigen omgevingsplan’. Gedurende dat proces blijven we de knelpunten uit de bestemmingsplannen die we tegenkomen bij principeverzoeken en via de Intaketafel inventariseren en doen we daar waar nodig voorstellen voor beleidsaanpassingen. Die aanpassingen nemen we meteen mee in de opbouw van het omgevingsplan en werken we uit in bijbehorende nieuwe omgevingsplanregels. Een voorbeeld hiervan is het beleid voor mantelwonen dat in Q1 2023 ter vaststelling aan de raad wordt aangeboden.
Digitaal loket en vergunningverlening
Door het nieuwe uitstel hebben we extra tijd om het loket in te richten. Die tijd gebruiken we om de kwaliteit te verbeteren, overigens in de wetenschap dat op de invoeringsdatum de dienstverlening nog niet optimaal zal zijn. We gaan in overleg met provincie en waterschap (in regionaal verband) om ieders bijdrage aan het digitale loket op elkaar af te stemmen.
Ook de werkprocessen rond vergunningverlening, toezicht en handhaving moeten we herzien met de komst van de Omgevingswet. We zijn hier in 2022 mee gestart en maken dit in 2023 (Q1-2) af.
Onderzoek impact (milieu)taken en implementeren taken m.b.t. bodem, geluid en openbare ruimte
We hebben in beeld gebracht wat de veranderingen t.g.v. de Omgevingswet zijn op de verschillende thema’s zoals milieu en openbare ruimte, zodat we dat kunnen verwerken in het omgevingsplan.
Op het gebied van bodem krijgen gemeenten nieuwe taken t.a.v. voormalige stortplaatsen. Op het gebied van geluid moeten gemeenten het verkeerslawaai gaan monitoren. Ook voor de openbare ruimte worden nieuwe regels en wetten van kracht. Hiervoor heeft de gemeenteraad in 2022 een beleidskader vastgesteld en zijn we gestart met het formuleren van omgevingsplanregels die direct na de invoeringsdatum aan de gemeenteraad voorgelegd worden.
Wat hebben we hiervoor gedaan?
- De gebiedsvisie Stedelijk gebied is afgerond.
- Het participatieproces rondom de gebiedsvisie Stadjes en Kernen hebben we afgerond en de visie is in het eerste kwartaal van 2023 gereed.
- Het opstellen van de omgevingsvisie is gestart. De projectbrief is vastgesteld, het projectcontact is geaccordeerd en de aanbestedingsprocedure voor de MER is opgestart.
- We zijn gestart met de inrichting van het digitale loket en het maken/aanpassen van de toepasbare regels.
- We zijn gestart met de inrichting van de nieuwe werkprocessen en ronden dit in het tweede kwartaal van 2023 af.
- We hebben de impact van de milieutaken onderzocht.
- We hebben een beleidskader vastgesteld voor onze nieuwe taak ten aanzien van de voormalige stortplaatsen en vertalen die uitgangspunten in regels voor het nieuwe omgevingsplan.
- We inventariseren jaarlijks de mogelijke knelpunten uit het bestemmingsplan buitengebied en komen met voorstellen voor aanpassing van de regels indien daar aanleiding voor is. Voorbeeld daarvan is het voorstel voor beleid voor mantelwonen.