2.2 Jeugdhulp
Doelstellingen
We werken aan de volgende doelstelling(en):
- Jeugdigen in onveilige situaties worden beschermd
- De hulp voor de jeugdige is zo dicht mogelijk bij huis, nabij het gezin
- Er is passende (specialistische) jeugdhulp voor de jeugdigen die dit nodig hebben
- De toegang tot jeugdhulp is vindbaar en beschikbaar
Hoe ver zijn we met het realiseren van onze doelstellingen?
laagdrempelige loket voor alle vragen over opgroeien en opvoeden. De professionals zijn te vinden in de teams in de wijken en dicht bij de scholen. Als problemen de mogelijkheden van jeugdigen, gezinnen en netwerk overstijgen, gaat CJG op zoek naar passende hulp. We zorgen voor kwalitatief hoogwaardige jeugdhulp en hanteren strenge criteria bij contractering van jeugdhulpaanbieders. Met ons uitgebreide regionale productenboek kunnen vrijwel alle benodigde arrangementen worden gemaakt.
2022 was het eerste jaar financiering van jeugdhulp via de PxQ-systematiek (we betalen hier een vast bedrag per geleverde activiteit/product of geheel traject aan een cliënt). Het inregelen van het administratieve systeem heeft veel inzet gevraagd. Gebleken is dat het benodigde budget voor jeugdhulp aan onze Osse jeugdigen in 2022 vergelijkbaar was met eerdere jaren onder lumpsumfinanciering.
Wat hebben we hiervoor gedaan?
- Vanuit de Osse ontwikkelagenda ‘vindbaarheid en beschikbaarheid van de jeugdhulp’ hebben we diverse thema’s opgepakt.
- We hebben gewerkt aan de doorontwikkeling van het CJG. Het vormt het laagdrempelige loket voor alle vragen over opgroeien en opvoeden, met een eigen gezicht, website en telefoonnummer. Het CJG maakt verbinding met en is beschikbaar via vindplaatsen als het onderwijs (via de onderwijscontactpersoon), de wijk (bv. via het sociaal team, het jongerenwerk, straatcoaches en politie), de huisarts (via de PraktijkOndersteuner Huisarts Geestelijke Gezondheidszorg (POH GGZ) jeugd), het jongerenloket en de GGD.
- Het CJG werkt al zoveel mogelijk volgens de Samenwerkwijze.
- Het CJG en gemeente Oss monitoren de gemaakte afspraken. Hier heeft een stevige doorontwikkeling op plaats gevonden: we hebben ONS welzijn gevraagd om ons sturings-/monitoringsinformatie te verstrekken over de door ons aangemerkte KPI’s.
- We hebben de inzet van de Praktijkondersteuner GGZ Jeugd bij huisartsen geëvalueerd en wat blijkt: POH GGZ jeugd werkt! De POH GGZ Jeugd is laagdrempelig voor jeugdigen en ouders en ontlast het spreekuur van de huisarts. De expertise op het gebied van GGZ-problematiek in de huisartsenpraktijk neemt toe. Jeugdigen en hun gezinnen worden sneller geholpen en zijn sneller op de juiste plek. Afgelopen jaar is ruim 70% van de jeugdigen (118 van de 170 in totaal) niet verwezen naar specialistische hulp. De kwaliteit van zorg neemt toe. De tevredenheid bij de jeugdigen zelf en bij de ouders is een 8,8. Ons doel is de impact van de POH GGZ Jeugd in Oss verder vergroten. Daarom hebben we de pilot met een jaar verlengd.
- We hebben regionaal een dashboard specialistische jeugdhulp gerealiseerd; op basis hiervan zijn er met alle gemeenten in de regio trendanalyse gesprekken over in het gebruik specialistische jeugdhulp. Ook lokaal hebben we een dashboard ontwikkeld om het gebruik en de financiën van jeugdhulp te monitoren. De afspraken met de zorgaanbieders over toewijzing en financiering/afrekening van jeugdhulp (via PxQ) per 2022 zorgden voor verschuiving van sturing en budgetbeheer naar lokaal niveau. Ook is het gewijzigde woonplaatsbeginsel ingevoerd. Het inregelen van het administratieve systeem en het dashboard heeft veel aandacht gevraagd.
- We hebben gewerkt aan afspraken met jeugdhulp voor passend onderwijs en passende opvang voor kwetsbare kinderen. In een werkgroep met verschillende sectoren (PO, VO en (V)SO, Kinderopvangorganisaties en Ons Welzijn) hebben we gekeken naar de doorontwikkeling van de onderwijscontactpersoon (en waar van toepassing familiecontactpersoon) in het basis en voortgezet onderwijs. Afgelopen najaar zijn er diverse sessies geweest met betrokkenen en is taakverdeling en ureninzet verhelderd en nader ingekleurd.
- We hebben het werken volgens het handelingsprotocol Veilig Thuis gemonitord bij bescherming van jeugdigen in onveilige situaties. Het CJG werkt volgens landelijk kwaliteitskader veiligheid lokale teams, in samenwerking met Veilig Thuis, Gecertificeerde instellingen en Raad voor de Kinderbescherming. We zetten in op de beschermtafel en de doorbraakmethodiek Jeugdbescherming. Hiermee sorteren voor op het toekomstscenario kinder- en gezinsbescherming.
- We hebben de implementatie van de visie Gefaseerd Samenwerken aan Veiligheid in gang gezet binnen onze gemeente, bij de lokale teams, bij de jeugdbeschermingspartners en onze specialistische jeugdzorgaanbieders. We hebben gestuurd op deelname van de lokale teams aan trainingen voor specifieke methoden zoals bijvoorbeeld de zogenaamde TOP3-methodiek en implementatie daarvan. De TOP3 methodiek is gericht op effectief samenwerken aan directe veiligheid in gezinnen en ook aan veiligheid op de lange termijn.
- We leverden input voor het regionale integrale plan Huiselijk Geweld en Kindermishandeling en participeren in de regionale werkgroep.
- We werken in regionaal verband conform Uitvoeringsplan van het Regionaal Beleidskader Jeugdhulp aan diverse punten, waaronder de aanpak van wachtlijsten GGZ en complexe scheidingen. De inkoopopdracht crisishulp is opgesteld en we hebben onderzoek gedaan naar de meest passende manier om bereikbaarheidsdienst bij crisissituaties in onze regio vorm te geven.
- Wij leveren onze bijdrage aan de regionale beleidsontwikkeling door voorzitterschap van en deelname aan het regionaal beleidsteam, projectleiderschap Transformatie jeugdhulp, deelname aan het regionale en deelname aan het regionaal regieteam.
- We hebben onze werkzaamheden voor de (regionale) Transformatie opgaven voortgezet; hiermee werken we aan een herijking van het zorglandschap. We willen dat meer jeugdigen dichtbij thuis geholpen worden en waar dat niet kan gezinsgerichte hulp krijgen. Regionaal hebben we een onderzoek naar jeugdzorg+ uitgevoerd en monitoren we de inzet hiervan. We zetten in op een integrale benadering waarin de hulpvraag van de gezinnen centraal staat. Met de doorontwikkeling van het Regionaal Expertise Team (RET) zijn we hiermee aan de slag. In de doorontwikkeling willen we bestaande overlegorganen die gericht zijn op het matchen van hulpvraag met passende ondersteuning zoveel mogelijk integreren naar één centraal punt. Hierdoor wordt expertise gebundeld en wordt de toeleiding naar passende hulp overzichtelijker.
- We zetten nadrukkelijk in op het betrekken van jongeren; we deden dat bij de uitwerking van het plan van aanpak 16-27 jaar en door een beleidsopdracht in het regionaal beleidsteam. Begin 2023 vond de regionale Jongerentop plaats waarin er met jongeren is gepraat over de beste manier om hen te ondersteunen. Na de Top wordt gewerkt naar een concreet plan om het perspectief van jongeren structureel onderdeel te maken van regionaal beleid, waar jongerenparticipatie en ervaringsdeskundigheid onderdeel van uit maken.
- We werken aan goede overgang 18-/18+ op lokaal niveau, gerelateerd aan regionale afspraken vanuit jeugdhulp en beschermd wonen. Hiervoor is in Oss het Actieteam 16-27 jaar opgericht, dat integraal dus ook vanuit werk, inkomen, wmo en schuldhulpverlening ondersteuning voor deze jongeren biedt.