3. Programma-informatie
3.1 Duurzaamheid
Dit programma levert een bijdrage aan meerdere doelen uit de Duurzaamheidscirkel:
- Arbeid: door te streven naar behoud en zelfstandig ondernemerschap mogelijk maken leveren we een bijdrage aan meerdere indicatoren, zoals besteedbaar inkomen, armoede en jeugdwerkloosheid.
- Maatschappelijke participatie en wonen: we gaan in het stadscentrum een diversiteit aan functies creëren. We versterken de woonfunctie in het Wal Kwartier, voegen cultuur toe en geven ruimte aan starters en tijdelijke functies. We stimuleren, wanneer het kan, evenementen in het centrum en de kernen, deze worden veelal georganiseerd door lokale verenigingen.
- Natuur en Landschap: We vergroenen het centrum om de effecten van hittestress tegen te gaan.
De global goals die bij dit programma horen zijn: geen armoede, duurzame steden en gemeenschappen en leven op het land. Door in te zetten op het compact maken van het stadshart, functiemenging, meer bezoekersbeleving, stimuleren lokaal en duurzaam, in samenwerking met belanghebbenden in de binnenstad. Zo bouwen we samen aan een duurzaam stadshart.
3.2 Indicatoren
Indicator | Bron | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | Streef-waarde |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bezoekers centrum (gemiddeld per week) | Locatus | 39784 | * | * | * | 43.100 | >40.000 |
Leegstand aantal verkooppunten | Locatus | 18.4% | 17% | 16,6% | 16,5% | 12% | 15% in 2022 |
Aantal verkooppunten | Locatus | 419 | 453 | 451 | 449 | 368 | geen |
Omvang winkeloppervlakte in m2** | Locatus | 46124 | 56667 | 57575 | 57372 | 51.230 (winkels, horeca, diensten, leegstand) | geen |
Leegstand winkeloppervlak | Locatus | 25,5% | 20,7% | 18,9% | 20,7% | 13% | geen |
Leegstand % aantal VKP | CMO | 14,6 | 9,2 | ||||
Aantal VKP | CMO | 363 | 360 |
*2019-2021 omvang winkeloppervlakte is inclusies leegstand (tussen haakjes exclusief leegstand)
** landelijk verbod wifi tracking derhalve geen cijfers meer beschikbaar.
Er zit een verschil tussen de cijfers van Locatus en de cijfers van het CMO. Het aantal panden in het centrum is hoger in de telling van het CMO. Zij tellen het aantal panden binnen het werkgebied van het CMO. Dit werkgebied beslaat een groter gebied dan het stadshart, zoals gedefinieerd in de Koers Stadshart Oss. Het CMO rekent tot haar werkgebied bijvoorbeeld ook de oostzijde van de Oostwal, zoals Klaphekkenstraat, Berghemseweg en Oostwal. Hetzelfde geldt o.a. voor het voorzieningencluster op het Burchtplein. De gegevens van Locatus hebben alleen betrekking op de pit en de schil van het stadshart. Locaties zoals het Burchtplein en de Klaphekkenstraat e.o. behoren in de Koers tot de omgeving van het centrum. Dit verklaart het verschil van 88 verkooppunten in de cijfer.
Er zit ook een verschil tussen het percentage leegstaande panden volgens Locatus, en het percentage
leegstaande panden volgens het CMO. Dit verschil is echter minimaal. Het verschil dat er is kan deels worden verklaard door de werkgebieden die gehanteerd worden. Daarnaast is het bestand van het CMO actueler dan dat van Locatus. Dit komt doordat Locatus eenmaal per jaar een telling uitvoert. Het CMO werkt haar bestand actief jaarrond bij.
3.3 Waar staat je gemeente
Niet van toepassing.