3. Ontwikkelingen per samenwerkingsverband
A. Publiekrechtelijke samenwerkingen: Gemeenschappelijke Regelingen (GR)
- A. Publiekrechtelijke samenwerkingen: Gemeenschappelijke Regelingen (GR) Kleinschalig Collectief Vervoer (KCV)
Kleinschalig Collectief Vervoer (KCV)
Gemeenschappelijke regeling, bestuurlijk belang en zetel:
6 gemeenten in Brabant-Noordoost-oost*, samen met de provincie Noord-Brabant.Zetel: Uden
Portefeuillehouder: Wethouder T. van Kessel
Programma : 1. Welzijn en zorgToelichting:
Deze gemeenschappelijke regeling zorgt voor deur-tot-deur vervoer voor Wmo-geïndiceerden en zorgt daarnaast voor aanvulling op het reguliere openbaar vervoer. Deze vorm van deur-tot-deur vervoer
vormt daarmee een vangnet, wanneer mogelijkheden voor openbaar vervoer ontbreken.Munckhof Taxi B.V. uit Horst is de opdrachtnemer voor het regiotaxivervoer. Munckhof voert de regie en verzorgt met 5 lokale onderaannemers het vervoer in de regio. Het contract zal van rechtswege eindigen per 31-12-2023. De aanbesteding van het nieuwe vervoerscontract per 1-1-2024 zal in 2023 plaatsvinden.
Financieel
Conform begroting 2023 van de GR-KCV zijn de verwachte netto kosten voor de gemeente Oss in 2022 € 1.357.488 en voor 2023 € 1.343.880. In 2020 en 2021 heeft de gemeente te maken gehad met lagere bedragen dan begroot volgens de GR-KCV in verband met de coronapandemie. Vandaar dat de gemeente lagere bedragen heeft opgenomen in de eigen begroting. De gemeente houdt maandelijks controle op deze kosten. De netto kosten voor 2022 zijn begroot op € 1.264.346 , de werkelijke kosten bedragen € 1.159.560 Voor 2023 is het bedrag ook begroot op € 1.264.346.Eigen vermogen, vreemd vermogen en resultaat:
Eigen vermogen:
01-01-2021: € 789.208
31-12-2021: € 859.580Vreemd vermogen:
01-01-2021: € 850.458
31-12-2021: € 325.976Resultaat:
2020: € 4.689
2021: € 71.335 - A. Publiekrechtelijke samenwerkingen: Gemeenschappelijke Regelingen (GR) Centrumregeling WMO Brabant Noord-Oost
Centrumregeling WMO Brabant Noord-Oost
Gemeenschappelijke regeling, bestuurlijk belang en zetel:
5 gemeenten in Noordoost-oost BrabantZetel: Oss
Portefeuillehouder: Wethouder T. van Kessel
Programma : 1. Welzijn en zorgToelichting:
In Noordoost-Oost Brabant kopen we gezamenlijk de Wmo hulp in. Oss is centrumgemeente voor de inkoop van Wmo-ondersteuning (voor de taken die vanaf 2015 door de gemeente worden uitgevoerd). Oss koopt in namens de deelnemende gemeenten. Regionale inkoop leidt tot minder administratieve lasten voor de aanbieders, meer eenheid in de regio en een sterkere positie in het gesprek met aanbieders.
De kosten voor de inkooporganisatie zijn gebaseerd op een begroting, die jaarlijks met het inkoopplan wordt vastgesteld. De doorberekening naar de deelnemende gemeenten vindt plaats naar rato van het inwoneraantal.Financieel
Onze geraamde bijdrage aan de centrumregeling is voor 2023 € 244.092 en voor 2024 € 258.191. Dit is exclusief de kosten voor de uitvoering van de Wmo 2015. Er wordt achteraf afgerekend op basis van de werkelijke kosten. De werkelijke bijdrage voor 2022 bedraagt € 219.863. De hoogte van de werkelijke bijdrage voor 2023 weten we begin 2024.Eigen vermogen, vreemd vermogen en resultaat:
Deze gemeenschappelijke regeling heeft geen openbaar lichaam dus geen eigen vermogen, vreemd vermogen en resultaat. - A. Publiekrechtelijke samenwerkingen: Gemeenschappelijke Regelingen (GR) Centrumregeling Jeugdhulp Noordoost-Brabant
Centrumregeling Jeugdhulp Noordoost-Brabant
Gemeenschappelijke regeling, bestuurlijk belang en zetel:
Noordoost BrabantZetel: ‘s-Hertogenbosch
Portefeuillehouder: Wethouder D. Warris
Programma: 1. Welzijn en zorgToelichting:
De regeling is aangegaan met als doel het behartigen van de belangen van de gemeenten op het gebied van de doelmatige inkoop van de individuele voorzieningen en de flexibele jeugdhulp, vanaf 2022 volgens een SAS procedure en een Open House.
De kosten voor de inkooporganisatie zijn gebaseerd op het bijgesteld regionaal financieel kader Jeugdhulp 2022 en het vastgestelde regionaal kader 2023. De doorberekening naar de deelnemende gemeenten vindt plaats naar rato van de rijksinkomsten integratie uitkering 2019 en bedraagt voor Oss 17,3%.
Financieel
Met ingang van het jaar 2022 is de inkoopmethodiek van de jeugdzorg gewijzigd. Tot het jaar 2022 werd op basis van lumpsum ingekocht door het RIOZ. Met ingang van 2022 is voortaan sprake van een inspanningsgerichte inkoopsystematiek (PxQ). Deze wijziging heeft gevolgen voor de werkzaamheden van het RIOZ. Er is voor gekozen om de begroting 2022 te laten zoals deze in door het RBO is vastgesteld (€ 426.242). Op basis van de concept jaarrekening van de inkooporganisatie is onze bijdrage in 2022 uitgekomen op € 322.487.
Het budgettair kader voor de begroting 2023 e.v. is medio 2022 aangepast. Hierin zijn de gevolgen van de PxQ systematiek verwerkt. De bijdrage voor het begrotingsjaar 2023 is in het bijgestelde kader voor Oss bepaald op € 388.501. Dat is een verlaging van afgerond € 38.000 ten opzichte van de begroting 2022.Eigen vermogen, vreemd vermogen en resultaat:
Deze gemeenschappelijke regeling heeft geen openbaar lichaam dus geen eigen vermogen, vreemd vermogen en resultaat. - A. Publiekrechtelijke samenwerkingen: Gemeenschappelijke Regelingen (GR) Werkvoorzieningschap Noordoost-Brabant
Werkvoorzieningschap Noordoost-Brabant
Gemeenschappelijke regeling, bestuurlijk belang en zetel:
6 gemeenten in Brabant-Noordoost-oost*.Zetel: Oss
Portefeuillehouder: W ethouder J.P. Hooiveld
Website: www.wvs-nb.nl
Programma : 2. Werk, inkomen en onderwijsToelichting:
Het Werkvoorzieningsschap is een gemeenschappelijke regeling van 6 gemeenten in de regio Noordoost-Brabant.. Het openbaar lichaam is verantwoordelijk voor de uitvoering van de Wet Sociale Werkvoorziening (Wsw) voor deze gemeenten. De feitelijke uitvoering van de Wsw is opgedragen aan de IBN Holding B.V.
Het Werkvoorzieningsschap is namens deze 6 gemeenten enig aandeelhouder en eigenaar van IBN. De kosten van de gemeenschappelijke regeling bestaan uit bestuurskosten van het Werkvoorzieningschap en een klein deel van de uitvoeringskosten Wsw, namelijk die kosten die voortvloeien uit het formeel werkgeverschap van Wsw-werknemers en ambtelijk personeel.Financieel
De gemeentelijke bijdrage was in 2022 € 0,26 per inwoner (afgerond € 25.000). De gemeentelijke bijdrage is in 2023 begroot op € 0,27 per inwoner.
Bij het Werkvoorzieningsschap is een winstverdeling afgesproken waarbij 50% van het behaalde jaarresultaat naar rato van de omzet verdeeld over alle eigenaren (6 gemeenten). Dit geld wordt gestopt in de zogenaamde Algemene Gemeentelijke Reserve (AGR) die het Werkvoorzieningsschap beheert. De winst wordt niet in euro's uitgekeerd maar daarvoor kunnen diensten van IBN worden afgenomen. De AGR t.b.v. de gemeente Oss bedraagt op 30-09-2022 € 1.568.877.Eigen vermogen, vreemd vermogen en resultaat:
Eigen vermogen:
01-01-2021: € 26.803.600
31-12-2021: € 26.986.600Vreemd vermogen:
01-01-2021: € 0
31-12-2021: € 0Resultaat:
2020: € 0
2021: € 0 - A. Publiekrechtelijke samenwerkingen: Gemeenschappelijke Regelingen (GR) Regionaal Bureau Leerplicht en Voortijdig Schoolverlaten Brabant Noordoost (RBL BNO)
Regionaal Bureau Leerplicht en Voortijdig Schoolverlaten Brabant Noordoost (RBL BNO)
Gemeenschappelijke regeling, bestuurlijk belang en zetel:
6 gemeenten in Brabant-Noordoost-oost*.Zetel: Oss
Portefeuillehouder: Wethouder J.P. Hooiveld, tevens voorzitter dagelijks bestuur.
Website: www.rblbno.nl
Programma : 2. Werk, inkomen en onderwijsToelichting:
Het Regionaal Bureau Leerplicht en Voortijdig Schoolverlaten Brabant Noordoost (RBL BNO) voert voor 6 gemeenten de Leerplichtwet en de RMC-wet uit. Het bureau ziet erop toe dat kinderen tussen de 5 en 18 jaar onderwijs volgen en dat kinderen tussen de 18 en 23 jaar een startkwalificatie halen. Een startkwalificatie is een mbo-diploma op minimaal mbo-niveau 2.Financieel
De gemeentelijke bijdrage voor 2022 is € 216.602.
Door restitutie vanuit de reserve aan deelnemende gemeenten in 2021 ad € 109.943 wordt het eindresultaat negatief. Zonder deze restitutie is er sprake van een positief resultaat van € 44.416.Eigen vermogen, vreemd vermogen en resultaat:
Eigen vermogen:
01-01-2021: € 390.765
31-12-2021: € 325.238Vreemd vermogen:
01-01-2021: € 0
31-12-2021: € 0Resultaat:
2020: € 40.385
2021: € € 65.527 -/- - A. Publiekrechtelijke samenwerkingen: Gemeenschappelijke Regelingen (GR) Gezondheidsdienst Hart voor Brabant (GGD)
Gezondheidsdienst Hart voor Brabant (GGD)
Gemeenschappelijke regeling, bestuurlijk belang en zetel:
Brabant-Noord, de Meierij en regio Tilburg, totaal 19 gemeenten.Zetel: Tilburg
Portefeuillehouder: Wethouder J.P.J. Hooiveld, tevens lid algemeen bestuur
Website: www.ggdhvb.nl
Programma : 3. Ontmoeten, sport en cultuurToelichting:
De GGD Hart voor Brabant is een GR van 19 gemeenten in de regio Midden-Brabant, regio de Meierij en regio Brabant Noordoost. De GGD voert voor ruim 1 miljoen inwoners van haar werkgebied taken uit op het gebied van de openbare gezondheidszorg in opdracht van de gemeente(n). Dit gebeurt op basis van de Wet Publieke Gezondheid (WPG).‘Mensen gezonde kansen bieden om alles uit hún leven te halen’ is de missie van de GGD. Want als mensen zich gezond voelen, helpt dit hen om actief te zijn, mee te doen in de samenleving en alles uit het leven te halen. De GGD streeft ernaar dat iedereen zo gezond mogelijk kan opgroeien en leven.
De GGD bewaakt, beschermt en bevordert de gezondheid van alle inwoners, met speciale aandacht voor mensen die meer hulp nodig hebben, bijvoorbeeld omdat ze kwetsbaar zijn of zorg mijden. De GGD levert hiermee een bijdrage aan de gemeentelijke doelen binnen het sociaal domein: preventie, zelfredzaamheid, participatie en veilig opgroeien. Door het verbinden van de publieke gezondheid met het sociale domein wordt het mogelijk om de verantwoordelijkheden in het sociaal domein goed op te pakken. Het streven is een omgeving, die bijdraagt aan een gezonde leefstijl, eigen kracht en positieve gezondheid van de burger want gezondheid is meer dan niet ziek zijn.Financieel
Onze reguliere bijdrage in 2022 is € 3.275.038 en voor 2023 begroot op € 3.468.836 De verhoging van € 193.798 betreft voornamelijk een indexering loon- en prijs. Een klein deel van de verhoging komt doordat ons inwoneraantal iets is toegenomen.Eigen vermogen, vreemd vermogen en resultaat:
Eigen vermogen:
01-01-2021: € 7.820.000
31-12-2021: € 7.749.000Vreemd vermogen:
01-01-2021: € 31.107.000
31-12-2021: € 23.834.000Resultaat:
2020: € 247.000
2021: € 238.000De gepresenteerde cijfers over 2021 betreffen de definitieve cijfers.
- A. Publiekrechtelijke samenwerkingen: Gemeenschappelijke Regelingen (GR) Regionale Ambulancevoorziening Brabant Midden, West en Noord (RAV)
Regionale Ambulancevoorziening Brabant Midden, West en Noord (RAV)
Gemeenschappelijke regeling, bestuurlijk belang en zetel:
36 gemeenten in Brabant-Noord en Midden- en West-Brabant.Zetel: ‘s-Hertogenbosch
Portefeuillehouder: Wethouder J.P.J. Hooiveld
Website: www.ravbrabantmwn.nl
Programma : 3. Ontmoeten, sport en cultuurToelichting:
De RAV is een gemeenschappelijke regeling van 45 gemeenten. De RAV verzorgt het ambulancevervoer, houdt de meldkamer ambulancezorg in stand en levert een bijdrage aan de Geneeskundige Hulpverlening bij Ongevallen en Rampen (GHOR).Financieel
De RAV verkeert in een gezonde financiële positie dat de continuïteit niet in gevaar wordt gebracht. Daarom is het niet noodzakelijk om een financiële bijdrage te innen bij de gemeenten in het haar werkgebied. De zorgverzekeraars zijn de financiers.Eigen vermogen, vreemd vermogen en resultaat:
Eigen vermogen:
01-01-2021: € 13.738.000
31-12-2021: € 14.180.000Vreemd vermogen:
01-01-2021: € 25.744.000
31-12-2021: € 32.686.000Resultaat:
2020: € 174.000
2021: € 489.000De gepresenteerde cijfers over 2021 betreffen de definitieve cijfers.
- A. Publiekrechtelijke samenwerkingen: Gemeenschappelijke Regelingen (GR) Brabants Historisch Informatiecentrum (BHIC)
Brabants Historisch Informatiecentrum (BHIC)
Gemeenschappelijke regeling, bestuurlijk belang en zetel:
Het BHIC beheert de archieven van 10 gemeenten in Brabant-Noordoost (Bernheze, Boekel, Boxtel, Haaren, Land van Cuijk, Maashorst, Meierijstad, Oss, St. Michielsgestel en Vught), de waterschappen Aa en Maas en De Dommel.Zetel: ‘s-Hertogenbosch
Portefeuillehouder: Wethouder D. Warris, tevens lid portefeuillehoudersoverleg.
Website: www.bhic.nl
Programma : 3. Ontmoeten, sport en cultuurToelichting:
Deze organisatie is ontstaan uit een fusie van het Streekarchief Brabant-Noordoost en Langs Aa & Dommel met het Rijksarchief. Het BHIC heeft een wettelijke taak en een maatschappelijke opgave. De wettelijke taak bestaat uit het goed, geordend en toegankelijk beheren van de archieven die aan het BHIC zijn overgedragen. Dit alles conform de Archiefwet en de daaruit voortvloeiende richtlijnen. Bij de uitvoering van de wettelijke taak voor beheer, ordening en toegankelijkheid van het archiefmateriaal besteedt het BHIC tevens aandacht aan de verdere ontwikkeling van het e-depot. De maatschappelijke opgave is de verbreiding van de kennis van de Brabantse geschiedenis. Deze doelstelling wordt gestuurd door de operationele missie: meer publiek, meer divers publiek, meer tevreden publiek.Financieel
In 2022 was onze bijdrage € 338.500. Voor 2023 bedraagt de begrote bijdrage aan het BHIC € 345.300.Eigen vermogen, vreemd vermogen en resultaat:
Eigen vermogen:
01-01-2021: € 1.169.576
31-12-2021: € 1.444.272Vreemd vermogen:
01-01-2021: € 1.430.000
31-12-2021: € 1.320.000Resultaat:
2021: € 58.085De gepresenteerde cijfers over 2021 betreffen de definitieve cijfers. Er zijn nog geen cijfers beschikbaar over 2022.
- A. Publiekrechtelijke samenwerkingen: Gemeenschappelijke Regelingen (GR) Omgevingsdienst Brabant Noord (ODBN)
Omgevingsdienst Brabant Noord (ODBN)
Gemeenschappelijke regeling, bestuurlijk belang en zetel:
De Omgevingsdienst Brabant Noord (ODBN) is een gemeenschappelijke regeling van 10 gemeenten en de provincie Noord-Brabant.Zetel: ’s-Hertogenbosch
Portefeuillehouder: Wethouder S. van den Bergh
Website: www.odbn.nl
Programma : 4. Klimaat, energie en openbare ruimteToelichting:
De ODBN voert namens gemeenten en de provincie in onze regio taken uit op gebied van vergunningverlening en toezicht en handhaving van het milieudeel van de Wabo en straks ook de Omgevingswet. De belangrijkste ambities liggen op het vlak van aanpak ketens, milieucriminaliteit en risicovolle bedrijven. Na een lastige start is de ODBN inmiddels een robuuste organisatie die haar taken gestructureerd en kwalitatief goed uitvoert. De ODBN werkt inmiddels op basis van regionale afspraken, strategieën en programma’s waarbij er ruimte is voor individueel maatwerk voor de deelnemende gemeente.Eigen vermogen, vreemd vermogen en resultaat:
01-01-2021: € 9.844.000
31-12-2021: € 10.127.000Vreemd vermogen:
01-01-2021: € 8.628.000
31-12-2021: € 11.379.000Resultaat:
2020: € 1.799.000
2021: € 1.569.000
De gepresenteerde cijfers over 2021 betreffen de definitieve cijfers.
Over 2022 zijn nog geen (concept)cijfers bekend. - A. Publiekrechtelijke samenwerkingen: Gemeenschappelijke Regelingen (GR) Duurzaamheidsplein Oss
Duurzaamheidsplein Oss
Gemeenschappelijke regeling, bestuurlijk belang en zetel:
Zetel: OssPortefeuillehouder: Wethouder D. Warris, tevens voorzitter.
Website: www.loket.oss.nl
Programma : 4. Klimaat, energie en openbare ruimteToelichting:
Deze gemeenschappelijke regeling zorgt voor het beheer van het Duurzaamheidsplein Oss voor Oss en de vml. gemeente Landerd. De gemeente Landerd is miv 1 januari 2022 onderdeel van de gemeente Maashorst. De gemeente Maashorst betaalt hiervoor een vergoeding naar rato van het aantal inwoners die wonen in het grondgebied van de vml. Gemeente Landerd.Beheer en exploitatie van de Milieustraat Oss is geregeld via:
1. GR Milieustraat
2. Reglement Milieustraat OssEigen vermogen, vreemd vermogen en resultaat:
Niet van toepassing.Bijdrage van Landerd:
2021: € 261.203
2022: € 348.828
2023: € 441.000 (begroot) - A. Publiekrechtelijke samenwerkingen: Gemeenschappelijke Regelingen (GR) Afvalinzameling in Landerd
Afvalinzameling in Landerd
Gemeenschappelijke regeling, bestuurlijk belang en zetel:
Zetel: Oss
Portefeuillehouder: Wethouder D. Warris, tevens voorzitter.
Website: www.landerd.nl/inwoners/afvalinzameling
Programma : 4. Klimaat, energie en openbare ruimteToelichting:
Onze inzameldienst zamelt in opdracht van de gemeente Landerd huishoudelijk restafval, GFT en PMD (Plastic) in bij huishoudens en brengt het ingenomen afval naar het overslagstation.GR: Afvalinzameling gemeenten Landerd en Oss. Oss is in de GR aangewezen als centrumgemeente.
Dvo: nadere uitwerking GR via ‘Dienstverleningsovereenkomst gemeenten Landerd en Oss voor het inzamelen en vermarkten van huishoudelijke afvalstoffen’.
Eigen vermogen, vreemd vermogen en resultaat:
Bijdrage van Landerd:
2021: € 372.970
2022: € 398.127
2023: € 436.152 ( begroot) - A. Publiekrechtelijke samenwerkingen: Gemeenschappelijke Regelingen (GR) Heesch-West
Heesch-West
Gemeenschappelijke regeling, bestuurlijk belang en zetel:
Gemeenten Bernheze, ‘s-Hertogenbosch en Oss.Zetel: Oss
Portefeuillehouder: Wethouder F. den Brok, tevens lid dagelijks bestuur en wethouder S. van den Bergh, lid algemeen bestuur.
Website: www.oss.nl/gemeente/inwoners/actueel/plannen-en-projecten/bedrijventerrein-heesch-west
Website: www.heeschwest.nl
Programma: 5. EconomieToelichting:
Deze Gemeenschappelijke Regeling (GR) is verantwoordelijk voor de ontwikkeling van het regionaal bedrijventerrein Heesch West en is in 2014 opgericht. Het gaat om een duurzaam, grootschalig bedrijventerrein van 50 ha uitgeefbaar (met optie tot 80 ha) dat wordt ontwikkeld door de gemeenten Oss, Bernheze en ’s-Hertogenbosch. Het terrein ligt op het grondgebied van Bernheze en ’s-Hertogenbosch. Deze GR gaat een nieuwe fase in. Het bestemmingsplan is begin 2022 vastgesteld maar nog niet onherroepelijk. Er loopt nog een beroepsprocedure. De gronden (boekwaarden van de deelnemende gemeenten, afgesloten geldleningen en de gevormde verliesvoorzieningen) zijn ingebracht bij de GR. Naast het afwikkelen van de beroepen wordt gewerkt aan de voorbereidingen voor bouwrijp maken en uitgifte. Door de beroepsprocedure bij de Raad van State is het de verwachting dat een flinke vertraging wordt opgelopen. Een uitspraak wordt niet eerder verwacht dan in het voorjaar 2024.Financieel
Zoals hiervoor al vermeldt zijn in april 2022 de boekwaarden, gronden, financiering en verliesvoorzieningen bij de GR Heesch West ingebracht. De afrekening die heeft plaatsgevonden sluit aan bij de in voorbije jaren getroffen verliesvoorziening. Begin 2023 is de grondexploitatie Heesch West weer geactualiseerd. Deze zal in april 2023 door het Algemeen Bestuur samen met de jaarstukken 2022 worden vastgesteld. Het financieel tekort is op basis geactualiseerde berekening nog steeds € 43,7 miljoen. Door de extra kostenstijgingen (hoge inflatie) zijn in de nieuwe exploitatieberekening de grondprijzen verhoogd. Daardoor is de behoedzaamheidsmarge, afwijking op grondprijsadvies, verlaagd.Eigen vermogen, vreemd vermogen en resultaat:
Eigen vermogen:
01-01-22: € 216.772 -/-
31-12-22: € 216.772 -/-Vreemd vermogen:
01-01-22: € 3 miljoen
31-12-22: € 84 miljoenResultaat:
2021: € 38.350 -/-
2022: € 0De gepresenteerde cijfers over 2022 betreffen indicatieve / voorlopige cijfers. De enorme stijging van het vreemd komt door overdracht van € 43,7 miljoen verliesvoorziening en € 37 aangetrokken vaste geldleningen in 2022.
- A. Publiekrechtelijke samenwerkingen: Gemeenschappelijke Regelingen (GR) Veiligheidsregio Brabant-Noord
Veiligheidsregio Brabant-Noord
11 gemeenten in Brabant-Noord (conform gebied politieregio).
Zetel: ‘s-Hertogenbosch
Portefeuillehouder: Burgemeester W. Buijs-Glaudemans, tevens lid dagelijks bestuur en plv. voorzitter van de Veiligheidsregio.
Website: www.vrbn.nl
Programma : 8. Veilige omgevingToelichting:
Binnen de Veiligheidsregio Brabant-Noord werken wij met elkaar aan een veilige Brabantse leefomgeving. Dat doen we samen met inwoners, bedrijven en maatschappelijke organisaties. Zo leren we als samenwerkende gemeenten binnen de Veiligheidsregio samen met onze veiligheidspartners over (de aanpak van) belangrijke veiligheidsthema’s, nu en in de toekomst. De Veiligheidsregio heeft 3 hoofdtaken:- Regionale brandweerzorg (BBN)
- Geneeskundige Hulp bij Ongevallen en Rampen (GHOR)
- Bevolkingszorg
Financieel
In 2022 is de gemeentelijke bijdrage voor de gemeente Oss € 5.639.699 en in 2023 begroot op € 5.948.961. De hogere bijdrage 2023 komt o.a. door indexering van loon- en prijscompensatie.
De werkelijke kosten voor de VRBN waren in 2022 € 5.646.924Eigen vermogen, vreemd vermogen en resultaat:
Eigen vermogen:
01-01-2021: € 10.846.000
31-12-2021: € 13.864.000Vreemd vermogen:
01-01-2021: € 38.648.000
31-12-2021: € 33.127.000Resultaat:
2020: € 3.000
2021: € 599.000 - A. Publiekrechtelijke samenwerkingen: Gemeenschappelijke Regelingen (GR) G40
G40
De 40 gemeenten van de G40 zijn: Alkmaar, Almelo, Almere, Alphen aan den Rijn, Amersfoort, Apeldoorn, Arnhem, Assen, Breda, Delft, Deventer, Dordrecht, Ede, Eindhoven, Emmen, Enschede, Gouda, Groningen, Haarlem, Haarlemmermeer, Heerlen, Helmond, Hengelo, ’s-Hertogenbosch, Hilversum, Hoorn, Leeuwarden, Leiden, Lelystad, Maastricht, Nijmegen, Oss, Roosendaal, Sittard-Geleen, Schiedam, Tilburg, Venlo, Zaanstad, Zoetermeer en Zwolle. Het afgelopen jaar heeft ook Amstelveen zich aangesloten. Formeel zijn er nu dus 41 gemeenten aangesloten.
Zetel:
Portefeuillehouder fysieke pijler: wethouder S. van den Bergh
Portefeuillehouder sociale pijler: wethouder J. Hooiveld
Portefeuillehouder pijler economie en werk: Wethouder F. den Brok (tevens voorzitter van de pijler en lid van het Algemeen Bestuur en het Dagelijks Bestuur)
Website: www.g40stedennetwerk.nl
Programma : 10. Financieel beleidToelichting:
G40 steden netwerk
De gemeente Oss maakt deel uit van het G40 stedennetwerk. Een netwerk van middelgrote steden die elkaar vinden in de stedelijke vraagstukken waar de leden van het netwerk voor staan. Er wordt op ambtelijk en bestuurlijk niveau samengewerkt op drie pijlers. Een fysieke pijler, een sociale pijler en een pijler economie en werk waaronder themagroepen hangen. Tevens zijn er vier losse themagroepen: veiligheid, Europa, Financiën en Democratische vernieuwing. Doel is de belangen van de steden te behartigen richting kabinet, kamer en ministeries en onderling kennis uit te wisselen en op te bouwen. Met de nieuwe bestuursperiode wordt er ook gewerkt aan een nieuwe opzet binnen de pijlers.Financieel
Bijdrage 2022: € 19.302 - A. Publiekrechtelijke samenwerkingen: Gemeenschappelijke Regelingen (GR) Belastingsamenwerking Oost-Brabant (BSOB)
Belastingsamenwerking Oost-Brabant (BSOB)
Gemeenschappelijke regeling, bestuurlijk belang en zetel:
Gemeenten Asten, Bernheze, Boekel, Deurne, Gemert-Bakel, Laarbeek, Maashorst, Oss, Someren en het Waterschap Aa en Maas.Zetel: Oss
Portefeuillehouder: Wethouder F. den Brok, tevens lid dagelijks bestuur.
Website: www.bs-ob.nl
Programma : 10. Financieel beleidToelichting:
De BSOB voert voor onze gemeente taken uit op het gebied van het waarderen van onroerende zaken en het heffen en innen van belastingen.
De kostenverdeelmethode is in 2022 geëvalueerd en vereenvoudigd. Dit betreft de systematiek waarmee de lasten van BSOB aan deelnemers worden toegerekend. Deze wijziging gaat per 2023 in.
Er is eind 2021 door het algemeen bestuur een keuze gemaakt om met een relatief snelle transitie over te gaan naar maximaal gedigitaliseerde werkprocessen, namelijk binnen 3 tot 5 jaar. Het scenario is met name gericht op het continue verbeteren van de interne en externe kwaliteit tegen zo laag mogelijke kosten. Omdat de transitie richting verdere automatisering een aantal jaren zal duren, is het belangrijk de werkelijke ontwikkeling van de kosten en besparingen ten opzichte van de begroting duidelijk te monitoren.
De BSOB heeft als ambitie om efficiënter te worden en zoekt naar mogelijkheden om extra deelnemers te laten aansluiten in het werkgebied Oost Brabant.Financieel
Bijdrage 2022: € 1.833.161
Bijdrage 2023: € 1.788.284 (begroot)Eigen vermogen, vreemd vermogen en resultaat:
Eigen vermogen:
01-01-22: € 1.243.000 (bestemmingsreserve € 305.000 en resultaat boekjaar € 938.000)
31-12-22: € 948.000 (bestemmingsreserve € 760.000 en resultaat boekjaar € 188.000)Vreemd vermogen:
01-01-22: € 15.316.000
31-12-22: € 15.748.000Resultaat:
2022: € 188.203De gepresenteerde cijfers betreffen de conceptcijfers over 2022.
B. Vennootschappen en corporaties
- B. Vennootschappen en corporaties Pivot Park Holding BV
Pivot Park Holding BV
Rechtspersoon:
Portefeuillehouder: Wethouder F. den Brok, vertegenwoordigt Oss als (minderheids-)aandeelhouder.
Website: www.pivotpark.comDoel:
Met de ontwikkeling van het Pivot Park streven Gemeente Oss en de Provincie Noord-Brabant de volgende doelen na:- Het leveren van een bijdrage aan de gezondheidszorg door onderzoek naar- en ontwikkeling van medicijnen;
- Behoud en groei van hoogwaardige werkgelegenheid in Noord-Brabant en Gemeente Oss;
- Het leveren van een bijdrage aan de regionale en nationale kenniseconomie, in het bijzonder aan de Topsector Life Sciences & Health en de Topsector Chemie.
Deelneming
Provincie Noord-Brabant en Gemeente Oss houden samen alle aandelen in Pivot Park Holding BV. De aandelenverhouding is 70,73% voor de Provincie en 29,27% voor de Gemeente. Pivot Park Holding BV is 100% aandeelhouder van haar dochtermaatschappijen:- Pivot Park Screening Centre BV
- Pivot Park Apparatuur BV
- Pivot Park Exploitatie BV
- Pivot Park Vastgoed BV
Het aandelenkapitaal van gemeente Oss bedraagt € 8.196 vermeerderd met een agiostorting van € 2.358.000. Omdat het eigen vermogen in de laatst opgestelde jaarrekening positief is, en de prognoses positief zijn, is geen voorziening noodzakelijk.
Transacties
De gronden binnen Pivot Park zijn in erfpacht verkregen van gemeente Oss. Door de Provincie Noord-Brabant zijn in 2017 leningsfaciliteiten beschikbaar gesteld. Daarmee heeft Pivot Park geïnvesteerd in vastgoed om een marktconforme exploitatie mogelijk te maken. In dit kader verstrekt de gemeente 11 jaar lang (tot en met 2028) een bijdrage van € 93.000 voor de stimulering van het Life Science klimaat in Oss aan de provincie. Daarnaast verstrekt de gemeente 8 jaar lang (tot en met 2024) een bijdrage van € 25.000 voor promotie en branding van het park (raadsbesluit d.d. 26 januari 2017).Bij raadsbesluit van 8 juli 2021 is besloten tot het verstrekken van een achtergestelde lening aan het Pivot Park voor een bedrag van € 3.250.000. Het Pivot Park realiseert hiermee nieuwbouw (Grizzly) ter vervanging het RE-gebouw. De leningsovereenkomst is getekend op 13 april 2022 en de lening wordt gestort naar rato van de voortgang van de nieuwbouw. Tot en met 31 december 2022 is een bedrag van € 1.165.094 verstrekt.
De gemeente heeft in de onderhandelingen tussen Pivot Park en verkopende partij bemiddeld over de aankoop van grond aan de Kloosterstraat 14 te Oss. Bij raadsbesluit 28 januari 2021 hebben partijen gekozen voor een ABC constructie waarbij gemeente Oss via doorlevering van Pivot Park eigenaar wordt van de grond en deze vervolgens in erfpacht uitgeeft aan Pivot Park. De koop- en erfpachtovereenkomsten zijn gesloten in 2021. De notariële akte van levering passeert naar verwachting in 2023.
Betrokkenheid:
Eigen vermogen (groepsvermogen) Pivot Park Holding BV
01-01-2021 € 11.904.885
31-12-2021 € 13.060.056De stijging van het eigen vermogen is veroorzaakt door het behalen en toevoegen van een positief resultaat. Dit wordt met name veroorzaakt door herwaarderen van het vastgoed.
Vreemd vermogen Pivot Park Holding BV
01-01-2021 € 19.169.087
31-12-2021 € 26.203.256Resultaat 2020 € 5.983.047
Resultaat 2021 € 1.155.171 - B. Vennootschappen en corporaties Coöperatieve Vereniging Midwaste
Coöperatieve Vereniging Midwaste
Rechtspersoon:
Portefeuillehouder: Wethouder D. Warris.Website: www.midwaste.nl
Doel:
Midwaste is een vereniging waarvan alleen publiekrechtelijke inzameldiensten met meer dan 50.000 aansluitingen lid kunnen worden. Zij ondersteunt de leden bij de bedrijfsvoering, zowel op het gebied van duurzaamheid als de exploitatie.Betrokkenheid:
De gemeente is een jaarlijkse vaste managementfee van € 40.000 verschuldigd. Daarnaast is er een opslag (variabele fee) van € 0,85 per ton voor de bij Midwaste ingebrachte tonnages. Deze kosten worden ruimschoots gecompenseerd door de schaalvoordelen die Midwaste biedt. - B. Vennootschappen en corporaties Bank Nederlandse Gemeenten
Bank Nederlandse Gemeenten
Rechtspersoon:
Portefeuillehouder: Wethouder F. den Brok.Website: www.bngbank.nl
Doel:
Bankier van de Nederlandse gemeenten en huisbankier van de gemeente Oss.Betrokkenheid:
De gemeente Oss is aandeelhouder (64.646 aandelen). Jaarlijks ontvangen we dividend.
De dividenduitkering over 2021 was € 147.393 (€ 2,28 * 64.646).Eigen vermogen:
01-01-2021: € 5.097 miljoen
31-12-2021: € 5.062 miljoenVreemd vermogen:
01-01-2021: € 155.262 miljoen
31-12-2021: € 143.995 miljoenResultaat:
2020: € 221 miljoen
2021: € 236 miljoenDe (concept) jaarcijfers van 2022 zijn nog niet bekend.
- B. Vennootschappen en corporaties NV Brabant Water
NV Brabant Water
Rechtspersoon:
Portefeuillehouder: Wethouder F. den Brok, tevens vertegenwoordiger van de gemeente bij de algemene vergadering van aandeelhouders en lid van de voorbereidende aandeelhouderscommissie.Website: www.brabantwater.nl
Doel:
Watervoorziening in de provincie Noord-Brabant.Betrokkenheid:
De gemeente Oss is aandeelhouder (82.901 aandelen). Er wordt geen dividend uitgekeerd.Eigen vermogen:
01-01-2021: € 674 miljoen
31-12-2021: € 685 miljoenVreemd vermogen:
01-01-2021: € 523 miljoen
31-12-2021: € 534 miljoenResultaat:
2020: € 8,9 miljoen
2021: € 10,5 miljoenDe (concept) jaarcijfers van 2022 zijn nog niet bekend.
C. Stichtingen en verenigingen
- C. Stichtingen en verenigingen Stichting Agrifood Capital
Stichting Agrifood Capital
Rechtspersoon:
Persoonlijke titel: W. Buijs-Glaudemans, lid stichtingsbestuur.
Zetel: 's-Hertogenbosch
Website: www.agrifoodcapital.nlDoel:
Noordoost-Brabant wordt dé topregio in Agrifood. De accenten liggen hierbij op een excellente arbeidsmarkt (People), krachtige bedrijvigheid (Business), betekenisvolle vernieuwingen (Innovation) en een aantrekkelijke woon-werkomgeving (Basics).De Stichting AgriFood Capital is vooral actief op de onderdelen Business en Innovation.
Betrokkenheid:
De stichting is opgericht door personen met een achtergrond in het bedrijfsleven, het onderwijs en de overheid.Stichting AgriFood Capital
Dit is de samenwerking van bedrijven, kennisinstellingen en overheden die de koers uitzet voor een excellent ecosysteem in Noordoost-Brabant om de voedselsketens van de toekomst te ontwikkelen. De Stichting fungeert als platform voor de regionale ambitie om koploperregio in de slimste en duurzaamste voedselketens te zijn. De Stichting bepaalt de strategie van AgriFood Capital BV. Er wordt vanuit de regio Noordoost-Brabant een jaarlijkse bijdrage ter beschikking gesteld voor de activiteiten. De activiteiten staan beschreven in de strategische agenda en het uitvoeringsprogramma van de stichting. Het Stichtingsbestuur bestaat uit vertegenwoordigers van bedrijven, kennisinstellingen en overheden die in AgriFood Capital samenwerken.AgriFood Capital BV
Dit is de uitvoeringsorganisatie van de Stichting AgriFood Capital. AgriFood Capital BV helpt vernieuwers die werk maken van de voedselsystemen van de toekomst. De rollen variëren van netwerkbouwer, matchmaker en programmamaker tot projectontwikkelaar en verteller.
Raad van Commissarissen
De Raad van Commissarissen houdt toezicht op de uitvoering van de koers van AgriFood Capital BV en de bijbehorende bedrijfsvoering. - C. Stichtingen en verenigingen Vereniging Talentencampus Oss
Vereniging Talentencampus Oss
Rechtspersoon:
Portefeuillehouder: Wethouder J. Hooiveld, tevens voorzitter van de vereniging
Website: www.talentencampusoss.nlDoel:
Als netwerkorganisatie richt de Vereniging Talentencampus zich op de ontwikkeling van de lerende stad Oss. De Talentencampus streeft naar een toekomstbestendige arbeidsmarkt door het versterken van de leer- en ontwikkelcultuur bij werkgevers én in het onderwijs. Vanuit deze opdracht organiseert en coördineert de Talentencampus diverse Learning Communities en ontmoetingen op het snijvlak van onderwijs en arbeidsmarkt. Deelnemende partijen binnen het netwerk zijn de co-creators van een inspirerend en aantrekkelijk programma voor een leven lang leren, werken en ontwikkelen.
De gemeente draagt jaarlijks bij in de kosten. In 2022 was onze bijdrage € 150.000.-
Betrokkenheid:
Eigen vermogen:
01-01-22: € 168.990
31-12-22: € 143.902Vreemd vermogen:
01-01-22: € 185.727
31-12-22: € 108.318Resultaat:
2021: € 18.932
2022: € -25.088De gepresenteerde cijfers over 2022 betreffen de conceptcijfers.
- C. Stichtingen en verenigingen Stichting de Kracht van Oss
Stichting de Kracht van Oss
Rechtspersoon:
Zetel :OssPortefeuillehouder : Wethouder F. den Brok is lid van de stuurgroep die de koers uitzet van deze stichting.
Website: https://dekrachtvanoss.nl/
Doel:
Als partner in de Kracht van Oss onderschrijven we het gezamenlijke hoofddoel, namelijk “het gezamenlijk creëren van een veerkrachtige, toekomstbestendige Osse economie, waarbij dynamiek, samenwerking en verbinding de ‘Kracht van Oss’ vormen”. De Kracht van Oss stimuleert ondernemerschap en ondersteunt projecten die leiden tot nieuwe bedrijvigheid met nieuwe werkgelegenheid. De samenwerking die daar ontstaat geeft ons extra slagkracht om onze ambities te realiseren, mede door de uitvoeringsorganisaties die er uit voortkomen (StartersSucces Oss-Bernheze en Kracht van New Business Oss). Bovendien stimuleert de Kracht van Oss het ontstaan van samenwerkingen tussen ondernemers onderling en met onderwijs- en kennisinstellingen.
De bijdrage van de gemeente Oss aan de kracht van Oss (totaal € 300.000, te dekken uit de reserve Economie) is voor drie jaar (vanaf 2021). Dat komt neer op € 100.000 per jaar. In 2019 en 2020 is geen verzoek ingediend omdat geput kon worden uit het bestaande budget. In 2021 en 2022 is de bijdrage wel verleend. 2023 is het laatste jaar waarin een bijdrage wordt gegeven. Derhalve wordt op dit moment de toekomst van de kracht van Oss voor na 2023 uitgewerkt.
D. Overige verbonden partijen
- D. Overige verbonden partijen Convenant Zorg- en Veiligheidshuis Brabant Noordoost
Convenant Zorg- en Veiligheidshuis Brabant Noordoost
Rechtspersoon:
Portefeuillehouder: Burgemeester W. Buijs-Glaudemans.
Website: www.veiligheidshuizen.nlDoel:
Het Zorg- en Veiligheidshuis Brabant Noordoost is een samenwerkingsverband waarin zorg- en strafpartners en gemeenten, domeinoverstigend en onder eenduidige regie, werken aan complexe zorg- en veiligheidsproblemen. De doelstelling van de samenwerking is bijdragen aan de algemene veiligheid, het verbeteren van de persoonlijke situatie, het voorkomen en verminderen van recidive, (ernstige) overlast, criminaliteit en/of maatschappelijke uitval. Binnen het Zorg- en Veiligheidshuis Brabant Noordoost werken experts op het gebied van straf-, bestuurs-, & civiel recht, sociaal domein en zorg samenwerken om dit doel te bereiken. Professionals leggen alle informatie vanuit de verschillende domeinen naast elkaar, analyseren deze en komen tot een persoonsgerichte aanpak. De partners voeren die aanpak samen uit onder regie van de procesregisseurs van het Zorg- en Veiligheidshuis.Zowel op bestuurlijk als ambtelijk niveau vindt structureel overleg plaats in de Stuurgroep Zorg en Veiligheid en de consultatiegroep Zorg en Veiligheid.
De deelnemende gemeenten dragen jaarlijks bij in de kosten. Dat zijn de gemeenten Oss, ’s Hertogenbosch, Vught, Sint-Michielsgestel, Boxtel, Meierijstad, Bernheze, Maashorst, Boekel en Land van Cuijck.
In 2021 was onze bijdrage € 81.230 en in 2022 € 83.700. Deze toename is vooral het gevolg van loon- en prijsstijgingen en reiskosten.Het Zorg- en Veiligheidshuis kent geen rechtsvorm en kent geen separate jaarstukken. Directe uitvoering is ondergebracht bij de gemeente ’s-Hertogenbosch.
- D. Overige verbonden partijen Convenant Brabant-Noordoost
Convenant Brabant-Noordoost
Rechtspersoon:
Convenant tussen gemeenten Bernheze, Boekel, Boxmeer, Boxtel, Cuijk, Grave,
Heusden, Landerd, Meierijstad, Mill en Sint Hubert, Oss, 's-Hertogenbosch, Sint Anthonis,
Sint-Michielsgestel, Uden en Vught en de dagelijkse besturen van waterschappen Aa en
Maas en De Dommel
* Maashorst: op 1 januari 2022 zijn de gemeenten Landerd en Uden gefuseerd tot gemeente Maashorst.
* Land van Cuijk: op 1 januari 2022 zijn de gemeenten Boxmeer, Cuijk, Sint Anthonis, Mill en Sint Hubert en Grave gefuseerd tot gemeente Land van Cuijk.
Convenant moet nog worden aangepast aan de nieuwe situatieZetel: ‘s-Hertogenbosch
Portefeuillehouders:
DB lid: Burgemeester W. Buijs-Glaudemans (vice-voorzitter) tevens lid bestuurlijke regie groep (vice-voorzitter)Portefeuillehouder economie: Wethouder F. den Brok
Portefeuillehouder ruimte en mobiliteit/RRO: Wethouder S. van den Bergh
Portefeuillehouder arbeidsmarkt: Wethouder J. Hooiveld(voorzitter, tevens DB lid)
Portefeuillehouder duurzame leefomgeving: Wethouder D. Warris en wethouder J. HooiveldWebsite: www.regionoordoostbrabant.nl
Toelichting:
Er zijn uitdagingen die te groot zijn om als gemeente of waterschap alleen aan te gaan. Bijvoorbeeld omdat ze grenzen overschrijden, te ingewikkeld zijn of te duur zijn. Die opgaven vragen om een gezamenlijke aanpak. Regio Noordoost Brabant is daarvoor het platform.
Door samen te werken, staan de gemeenten en waterschappen sterker: als de regio, maar ook als gemeente of waterschap. Als regio lobbyen we ook bij de provincie, het rijk en Europa om onze ambities waar te maken. Concreet werken we aan de volgende thema's en ambities:- Economie: Een aantrekkelijk vestigingsklimaat voor bedrijven
- Ruimte en mobiliteit: Een aantrekkelijke leefomgeving voor iedereen
- Voedsel en gezondheid: Gezond eten en minder verspilling
- Klimaat: Klimaatbestendig wonen en ondernemen in 2030
- Energie: Energieneutraal wonen en ondernemen in 2050
- Transitie landbouw: Een emissiearme veehouderij in 2025
In 2020 hebben colleges en raden uit de regio Noordoost-Brabant ingestemd met de nieuwe regionale strategische agenda ‘richting 2030’ en met het verlengen van de samenwerking op basis van het convenant 'regionale samenwerking Regio Noordoost Brabant 2021-2024'. Raden hebben daarnaast kennis genomen van de nieuwe Strategische Agenda van de Stichting AgriFood Capital 2030 en de strategische WERKagenda 'Op weg naar 2030' van Noordoost Brabant Werkt en de bijbehorende financiële bijdragen. In 2022 wordt verder gewerkt aan uitvoeringsprogramma’s. Vanuit de samenwerking worden drie andere organisaties aangestuurd en gefinancierd:- AgriFood Capital: de economische ontwikkelingsmaatschappij gericht op een sterke agrifood sector
- Noordoost Brabant Werkt: de regionale arbeidsmarktsamenwerking voor de ontwikkeling van een veerkrachtige arbeidsmarkt;
- OndernemersLift+: het regionale ondernemerschapsprogramma voor startende en groeiende bedrijven.
Financieel
In 2021 was onze bijdrage € 367.660 en in 2022 tevens € 367.660. Vanuit deze bijdrage wordt ook de bijdrage aan Agrifood Capital, NoordoostBrabant Werkt en Ondernemerslift+ betaald.